søndag den 4. december 2016

4. december & 2. søndag i advent

Så blev det 2. søndag i advent og sikke en smuk og solrig dag. Sådan nogle dage skulle vi have hver eneste af de dage hvor der altså ikke står sne på vejrudsigten, for den blå himmel er altså godt for humøret og for sjælen. (til jer der ikke kender mig - så syntes jeg sne er det ALLER BEDSTE der findes).

En anden ting som er godt for sjælen er at kunne starte en ny dag på en god måde. Ja - jeg er ikke så god til at stå tidlige op - og jeg er slet ikke god til at spise morgenmad. Men selv om det er helt mørkt uden for når uret ringer kl 6, så skal jeg jo op, og morgenmaden, den skal jo spises. 


Jeg har nu alligevel fundet en måde at få min morgenmad til at blive ikke bare spiselig - men tilmed noget jeg glæder mig til. Jeg laver selv mit drys - og her i december bidrager den tilmed til julestemningen.

Jeg spiser altid skyr, kefir eller tykmælk.... og mit drys - det laver jeg sådan her....


På panden varmer jeg en go´ mængde sirup. Når den er blivet varm tilsætter jeg en go´ mænde hakkede mandler, og vender dem til alt har været en tur rundt i det varme sirup. Så tilsætter jeg kanel og lidt kardemomme som også får lov at "stege" lidt med. Når alle mandler har fået sirup og krydderier på, tilsætter jeg havregryn.


Jeg bruger så stor en mængde som jeg syntes sirupen kan suge.  Bliver det for "tørt" får det lidt mere sirup - og bliver det ved at være for "vådt" så tilsætter jeg lidt mere havregryn. Og så er det jo kun dine smagsløg der ved hvor meget kanel og kardemomme som er perfekt :-)

Pas på panden ikke bliver for varmt - for det brænder nemt på, men omvendt så smager det altså godt at det lige har fået lidt "farve". Når du har slukket for varmen lader du blot din morgemads-drys står og køle af på panden, og når den er kold... så er det klar til at gemme til de mørke morgener.


Og sådan et glas.... det gør bare at jeg får en bedre start på dagen. Så smager maden godt, og allerede når jeg åbner for låget kan jeg dufte kanelen. Ja vi er jo i julemåneden - så kanelet er der ikke sparet på.

*Velbekomme*

1 kommentar:

  1. Ja, sne er vidunderlig, især pulversne, når det fryser 4 grader, solen skinner, og skiene glider ubesværet under skiferierne i Alperne. Det er så en del år siden kondition og alder var til den slags, men en af glæderne ved at blive gammel er minderne, som man kan hygge sig med i sengehalmen om morgenen, når man ikke behøver at stå op, før det passer én. Det kan du godt glæde dig til. For resten er det dig med dine inspirerende indlæg fra Islandsferien sidste vinter, som har skubbet til min interesse for Island og de nordatlantiske øer i det hele taget, hvor mine fisker- og sømændsforfædre huserede i nogle hundrede år. Økonomi og helbred er ikke til rejser derop for tiden, men mens jeg venter på bedre tider, kreerer jeg striktrøjer med udgangspunkt i traditionerne deroppe og strikker drømme ind i maskerne.
    Tak for inspiration
    og Glædelig Advent
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.