tirsdag den 26. april 2016

Bededags-sysler

Jo - jeg er her skam endnu. Bededagsferien er godt brugt, og selv om jeg har meget om ørene for tiden så, håber jeg snart at der også kommer plus på energikontoen. Men med alt det vi i weekenden nåede, oplevede og nød i dagene så kan man da kun blive glad i maven....  jeg er SÅ klar til forår. 


Fredag morgen ringede uret tidligt for vi ville bare have alt det ud af dagen som vi overhovedet kunne. Masser af hygge og besøg hos søde mennesker fra morgenstunden, og så hjem til vores eget slaraffenland.
Ja - vores have er langt fra så fin som jeg drømmer om den skal være. Vi er igang med "projekt-pæn-græsplæne" og derfor må græsslå maskinen vente med at komme i gang efter vinteren.


Men havens stier kunne jeg da kaste mig over, og efter sådan en omgang var der da én af gøremålene som var i hus. Jeg er jo som bekendt en stor fan af patina og mos, men en gang imellem er det alligevel godt at komme i bund. Alle fuger blev skrabet og fejet - og vupti så så haven utrolig meget finere ud.


Efter en god frokost med efterfølgende godt kaffe og chokoladeæg, var der endnu et lille projekt der kaldte på mig. Den fine "potesten" som keramiker Helle Nørby havde lavet - med poteaftrykkene af vores tvillinge-hvalpe Nyima og Sarpa har siden jul lagt og ventet på det rette sted at blive lagt ned - og den rette dag. Fredag var dagen... og det var en god dag :-)

Du kan se eller gense indlægget om potestenene HER


Jeg havde udset mig et sted den kunne ligge - og da min mand også syntes det var et godt sted, så var det bare at få den lagt ned. Et lille og nemt projekt ..... som blot kræver en boremaskine, en skrue og nogle gode armkræfter. Når den gamle sten trækkes op, så passer den fine nye belægningssten perfekt ned i hullet, og der skal blot lidt nyt sand og jord ned omkring.


Og dét gjorde mig glad..... den fine sten på sin plads. 


Haven bugner af forår - og så alligevel ikke. Alt det grønne er godt nok på vej, men temperaturen er jo som bekendt ikke noget at prale af. Jeg savner en god afslappet og lun stund i solen... og jeg savner at mærke foråret helt ind i maven. Og....så mangler jeg en god og lækker havestol at sidde i ;-)


Når solen er fremme og rammer Orangeriet bliver det virkelig et smørhul - der er SÅ dejligt derinde. Men når vejret pludselig slår om til regn og slud så bliver selv et smørhul koldt. Så var der kun ét at gøre - rykke inden for i varmen til den tændte brændeovn.


Lyset begynder at få de varme toner - og temperaturene må vel snart bevæge sig op af. Magnolien og syrenen står på spring med alle deres blomster, og jeg står på spring til at nyde det hele.

*Hvis du smiler til dem du møder - så smiler de tilbage til dig*

8 kommentarer:

  1. Ja kære Susan der er meget der skal gøres men der er også meget der kan nydes, narcisser der blomstrer, træer med deres smukke blomster plus en masse andet der står bare på spring til at springe med et par dage sol, varme og måske ikke så megen blæst.
    Heldigvis man på tidspunkter finde steder hvor man kan blive varmet igennem, men det bliver hurtig koldt hvsi det begynder at regne eller solen forsvinder bare en sky. Men det er en dejligt tid, bare hvis vi kunne få lidt bedre vejr, så det kunne blive endnu bedre
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
  2. Hej Susan, hvor er den fin, pote - stenen, kan godt forstå at du er glad for den. Ja forårets varme lader vente på sig men det må være lige om hjørnet.

    SvarSlet
  3. Hej Susan
    Som altid ser det så hyggeligt ud i jeres have og orangeri. Og pote stenen er da så fin og godt placeret. Glæder mig også til at varmen og det gode vejr slår ordentligt igennem. Synes ikke jeg har den store lyst til at gå ude i kulde og regn. Men jeg har så mange fine haveting som jeg har samlet igennem vinteren, så nu må det godt snart vende ;)
    Ligeledes ser jeg frem med stor glæde til at skulle besøge Ledreborg livsstilsmesse midt i maj. Der skulle det jo gerne være godt vejr. Billetterne er kommet :)
    Kærlig hilsen
    Vibeke

    SvarSlet
  4. Det ser super dejligt ud Susan :)

    SvarSlet
  5. skøn rundtur i haven :) :) Jeg mangler også lige forårsvarmen som desværre ikke kommet til os endnu ;)

    SvarSlet
  6. Hej Susan
    Der ser så skønt ud i jeres have. Pote-stenen er så fin og et dejligt minde. Her trækker vi også i læ i orangeriet når der kommer en byge, det er så hyggeligt at sidde derinde med en kop varm kaffe eller the.
    Nu skal vi bare have lidt bedre vejr, det vil være ønskværdigt.
    Kram fra Linda

    SvarSlet
  7. God ide med en personlig sten, det giver haven et godt personligt tvist. Du har så ret, haven er begyndt at blive grøn men der er et stykke vej igen. Jeg glæder mig til at haven bugner med blomster og til at kunne plukke min egen buket fra haven. God weekend til dig.

    SvarSlet
  8. Nydelige bilder Fra hagen din - venter på våren her i Norge også:)

    Så må du ha en fin weekend:)
    Klem Marianne

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.