lørdag den 7. november 2015

Endnu et godt ryk imod vinteren....

I dag kan jeg glædes over at vi nåede endnu et stort skridt imod at være klar til vinteren. Lidt underligt nu vi nærmest ikke syntes efteråret er sådan helt rigtigt igang. Men den lovede stærke blæst i nat ændre måske ved det - og hvem ved om det føles mere "rigtigt" at vinterklargøre efter denne weekend.  


Det sædvanlige flytte-rundt-cirkus er i gang. Ting skal pakkes væk - og andre ting findes frem fra gemmerne. Det føles som om vi går i ring syntes jeg, og alting tager utrolig lang tid. Det gør det nok egentligt hver år, men fornemmelsen af tidsspil er større i år, nu jeg ikke kan tage så hårdt fat. Min søde mand er dén der tager de tunge løft - og jeg er den der står og peger, planlægger og forsøger at have overblik og særligt... at vide hvordan jeg vil ha´ julehaven til at se ud i år.


Desværre er der et uafsluttet projekt i vores udhus som gør at havemøblerne ikke allerede er i deres vinterhi. De står derfor opstablet på terrassen og glor langt efter deres ly for vind og vejr.


De store kar blev tømt for vand og ligger nu med bunden i vejret. De er klar til vinteren - og jeg ved at de ikke får frostskader og buler i løbet af vinteren. De vil på den måde heller ikke stå og gemme på gammelt vand, som hundene ville kunne stikke snuden i.


Vi plejer at være mere praktiske og ta´ tiden som det tager at bruge en spand for at få tømt det stillestående vand ud. Men ikke i år - vi prioriterer tiden, og derfor blev de blot vippet hvor de stod. Et stort skyl må man sige - men så ved vi da at bedene har fået vand ;-)


Til engæld havde vi så en mindre flodbølge i haven - og hundene blev forvist til Orangeriet imens bølgen lagde sig lidt. Øv mente de bestemt - men så hittede de jo bare på andet sjov og ballade.


Skraldebøtten blev tjekket ud og måske bedste af alt... havesnoren blev sirligt pillet af sin rulle. Jo det er sjovt at være hund når vi er i haven. 


Og ud over sjovt - er det også hyggeligt. Råhygge helt præcist. Min søde mand havde i den grad fortjent at hvile sig lidt - da han havde slæbt utallige krukker, baljer og havestole for mig. Og med et par skønne varmepuder ved siden, var det vist lige før han blundede lidt. 


Nogle krukker får lov at blive stående på deres plads. Den store lavendel her f.eks. En lavendel dækket er rimfrost og sne er noget ganske særligt smukt - og nogle af de smukkeste billeder fra sidste vinter er netop med denne lavendel. Krukken må klare det eller lade være..... jeg kan købe mig en ny hvis den skulle gå til i frosten. 


Der er stadig mange smukke farver i haven, og de ses særligt hvis himmelen er gavmild og giver solen lov til at kigge ned til os. Selv om der endnu ikke er frost på vejrudsigterne, så kommer det vel snart. Og når den kommer - så mister blomsterne sin farve. En hver ting til sin tid - sådan er det, og sådan er årstiderne der skifter. 


Jeg opdagede i dag at min ynglingsstol også har haft sin tid. Desværre - for man sidder helt fantastisk i den, og har helt uden sammenligning været havens bedste stol. Men sædet kan vist ikke reddes, og jeg må på udkig efter en ny til næste forår. Nu får den vist lov at pryde vinterhaven, inden den drager til de evige genbrugsmarker. Er der mon én som har sådan et par stykker til salg? Så hører jeg meget gerne om det. 


Efter et par effektive timer i haven, pandekager og råhygge i Orangeriet - så trængte vi til at slappe af. Ja rollingerne blev godt nok trætte inden vi - men så havde de da nået at tørre inden vi kunne bære dem ind i stuen :-)


*I aften julefrokost med mine skønne kollegaer..... så det er ikke sikkert vi skal i haven i morgen*

22 kommentarer:

  1. Det er som altid skønne, stemningsfulde billeder du viser, Susan! Hvor er den stol fin! Min mormor havde sådan én. Sådan et par stykker ønsker jeg mig altså også :-)
    God fornøjelse i aften!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.
      Ja det var en festlig aften - så det var bestemt en fornøjelse. Det er længe siden jeg har danset sidst :-)
      Åh ja - det er en rigtig mormor stol. Jeg husker også vi havde et par stykker i min barndom - men de er desværre ikke i familien mere.
      Mange hilsner og iørvigt... tillykke med hussalget
      Susan

      Slet
  2. Hvis man er tidspresset er det ikke det sjoveste arbejde at rydde væk efter sæsonen og jeg forstår dig så udemærket. Men hvor er det dejligt at I kan tage et fælles ryk også selvom du peger mere end du slæbet. Mon det var dig der lavede pandekager? Så har du i hvertfald bidraget;-)
    Jeg havde også engang sådan en stol, men desværre holder de ikke uendeligt udendørs. Jeg håber det lykkes dig at finde det par et sted.
    God julefrokost:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Nej det var faktisk min mand der lavede pandekagerne - så dét kunne jeg heller ikke prale med at have stået for.
      Stolene holder desværre ikke evigt - det har jeg også fundet ud af. Og med en dansk sommer - typisk våd, så er der jo perioder hvor den aldrig får lov at tørre.
      Jeg krydser fingre for et par nye.
      Knus

      Slet
  3. åhhh ja, jeg har også minder med de stole. De stod i min mormor og morfars sommerhus i Liseleje -dejlige barndomsminder fra et sort træhus med hvide karme, køjesenge og sigtebrød med jordbær.
    Det lindrer min efterårstristesse at se hvor poetisk du fanger årets forfald"
    knus fra Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh hvor lyder det som et skøn sommerhus de havde. Ganske klassisk og helt perfekt. Det er gode minder.
      Dejligt du finder lidt lindring her hos mig... ja der er vådt og trist derude.
      Så hellere sne og frost syntes jeg.
      KNUS

      Slet
  4. IKEA har en stol, som ligner. Den fås dog vist nok kun i sort. Men så vidt jeg husker, så har House Doctor også haft en på "programmet".

    Jette/Parttime Perfectionist

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan, hvor er Rollingerne altså skønne. Oprydningen i haven er altid lidt trist, jeg husker hvor dejligt det var da du var ved at pakke den ud.
      Det er super lækre billeder, godt fanget der hvor Jesper hælder vandet ud.

      Susan, jeg blev nød til at kommenterer i dit svar felt, jeg kan ikke kommenterer i kommentarfeltet, så af den grund har du ikke fået kommentarer fra mig et stykke tid. Jeg har nøjes med at nyde billederne af haven og Rollingerne.
      Kh Linda

      Slet
    2. Hej Susan.Ja !!! jeg har det samme problem som Linda..................har prøvet forgæves et par gange.
      Men dejlige billeder fra jeres klargøring til vinteren.
      Synes også at jeg har set den stol et sted.
      Men nu gælder det bare om at nyde de sidste blomster i haven medens tid er inden vinteren lige pludselig er er her.
      God aften Knus Jette

      Slet
    3. Hej Jette/Parttime Perfectionist :-)
      Ja jeg har set stolene - de er faktisk rigtig fine. Egentligt er jeg allermest til de gamle og grå modeller - men de er jo også de svære at finde. Måske et par sorte kunne bruges?? Men ellers må jeg da kigge hos House Doctor. TUSIND tak for tippet :-)
      KNUS

      Slet
    4. Hej Linda.
      Jeg forstår ikke hvad der driller... og hvorfor I ikke kan kommenterer. Det er mig en gåde - jeg har kigget på indstillingerne, og alt er som det plejer - intet er ændret fra bloggers side af. Mystisk. Jeg kigger på det igen.
      Ja foråret er sjovere - men omvendt så kan jeg også godt li at pynte til jul. Problemet er blot at der er så koldt og klamt derude... og man bliver beskidt på en langt mere kedelig måde end om foråret. Nej - frost og sne, det er sjovere.
      Dejligt du nyder billederne... jeg kan forstå at du har nok om ørene, så husk nu at slappe lidt af også.
      KNUS

      Slet
    5. Kære Jette.
      Ja lige pludselig så er det vinter. Ærligt så nyder jeg de at køre forbi de steder hvor der er julelys allerede.. når der er mørkt derude, så gør det mig glad helt ned i maven. Jeg håber snart at vi kan få lysne op her også. Så kan vinteren nemlig godt ankomme.
      Også til dig... jeg forstår ikke hvorfor blogger driller jer :-( Jeg må kigge på det igen, og håber at finde svaret.
      KNUS

      Slet
  5. Kære Susan.
    jeg kan kun give dig ret, det er som om vi bevæger os i cirkel , vi bærer ind, bærer ud, omdeler, planter, graver op og forfra. Hvert år. Men det er vel også fordi vi holder af det, det er en naturlig cirkel - en afslutning men også en start på noget nyt - og jeg synes at det er som vi fejrer det hver gang, når der rydet fejrer vi at der starter noget nyt,
    Jeg kan kun dele de andre om dine billeder. De er utrolig gode og du er fantastisk til at tage billeder og fange de rigtige tidspunkter. Den evne ville jeg gerne have - bare lidt.

    Havestolen er jo de gamle ratan havestole. Jeg ville se om jeg kunne finde en fletter som måske kan ordne den. Stolene er ikke så slet at finde og ofte er de meget dyre, så hvis den kan ordnes af en fletter ville det er jo være rigtig fint.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten. Jeg er bestemt en fan af årstidernes skiften og at vi cirkler rundt. Det gør at jeg føler jeg lever. Men når det drejer sig om at flytte ting .. så er jeg ikke glad for cirkler. Jeg flytter gerne en ting fra ét sted til et andet - men alting bliver så langtrukken når den skal 2-3 omveje inden den når til sit bestemmelsessted. Og det er sådan jeg tænker vi har gjort. Jeg håber snart havemøblerne er på plads i garagen, for så kan den store samling møbler der står dét hvor jeg gerne vil pynte lidt op til vinteren, nemlig kommer af vejen... osv osv osv :-)
      Tak for roserne... jeg elsker at fotograferer, og efter jeg har fået et nyt kamera er glæden blevet endnu større. Min blog lever af billederne, og egentligt så skriver jeg ud fra dem.
      Ja du har ret.. stolene er DYRE. Jeg har tænkt om jeg måske ku få den ordnet. Den er altså RET go at sidde i.
      Mange havehilsner Susan

      Slet
  6. Jeg har set set lige sådan en stol med tilhørende sofa til salg på den blå avis. sættet koster 1000 kr. Det er vist i herning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet :-)
      Mange hilsner Susan

      Slet
  7. Kære Susan.
    Det er ved at være længe siden jeg har været "på besøg". Men nu gav jeg mig selv tiden til det. Dejlige indlæg der er kommet fra din hånd.
    Særligt dejligt er det at følge dine hunde. Kan lige forestille mig at de er dejlige og sjove på samme tid. Min datter har et ønske til jul, og det er en hund. Men da vi har kat synes jeg ikke at vi skal have en hund og så har vi heller ikke den tid som det kræver. Her flyver tiden nemlig afsted og vi flyver med. Indimellem synes jeg ikke at jeg kan følge med. Huset trænger og haven trænger, så her er jeg endnu ikke nået til det punkt, hvor der klargøres til vinteren. Her må jeg også finde tiden til det først. Men så er det dejligt at læse om jeres dage i haven.
    Hav det dejligt.
    Klem Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lonni.
      Jeg kender godt følelsen af at tiden flyver... man kan kun holde på hat og briller - og flyve med. En skam det ikke er lige nu I skal ha´ hund - og måske endda en som vores. Jeg kender flere som venter skønne skønne hvalpe ;-)
      Ja hundene er en stor del af vores liv og haveliv - så de er undgåelige her på bloggen. Godt at høre du hygger dig herinde - det er sådanne hilsner jeg "lever af". Det giver mig lyst til at skrive og fortælle mere :-)
      Håber snart du finder tiden...
      KNUS

      Slet
  8. Kære Susan.
    Det er ved at være længe siden jeg har været "på besøg". Men nu gav jeg mig selv tiden til det. Dejlige indlæg der er kommet fra din hånd.
    Særligt dejligt er det at følge dine hunde. Kan lige forestille mig at de er dejlige og sjove på samme tid. Min datter har et ønske til jul, og det er en hund. Men da vi har kat synes jeg ikke at vi skal have en hund og så har vi heller ikke den tid som det kræver. Her flyver tiden nemlig afsted og vi flyver med. Indimellem synes jeg ikke at jeg kan følge med. Huset trænger og haven trænger, så her er jeg endnu ikke nået til det punkt, hvor der klargøres til vinteren. Her må jeg også finde tiden til det først. Men så er det dejligt at læse om jeres dage i haven.
    Hav det dejligt.
    Klem Lonni

    SvarSlet
  9. Sköna höstiga bilder du visar! Vackert hos dig!
    Önskar dig en skön vecka...
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Titti.
      Hvor dejligt du kiggede forbi... dejligt at høre fra dig, og skønt du kan li´ hvad du ser :-)
      Mange hilsner og også skøn aften til dig.
      KNUS

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.