fredag den 16. oktober 2015

På opfordring - opskriften på hundekiksene.

På opfordring kommer her opskriften på de hundekiks jeg skrev om i det sidste indlæg. 
De er et hit her i huset, og jeg har allerede lavet endnu en portion, så der er både til "værtindegaver" og vi i morgen får besøg af Sarpa´s søster Nyima som skal være på ferie hos os. 


Hjemmelavede hundekiks

Opskriften er lavet på "slump" - så prøv dig frem med mængde og hvad du har i skuffen og i køleskabet.

Her er hvad jeg har brugt:

Ca 3 - 3,5 dl hvedemel
2 æg
et stort drys knæbrød blanding
et drys boghvedekerner
4 små (eller 2 store) gulerødder - revet.
1 håndfuld persille - hakket
2 modne pærer - revet (alternativt en stor moden banan)

Alt blandet i køkkenmaskinen og røres godt.

Dejen bliver klistret, og skal skrabes ud. Strø mel på bordet og læg dejen derpå. Ta´ mel på hænderne og drys evt lidt mel oven på dejen som trykkes flad - ca 0,5 -1 cm tyk,
Stikkes ud med kageform.
Bages ved 150 grader i ca 50 min ( i min ovn) Så bliver de tørre, jævnt brune - men ikke brændte.

Knækbrødblandingen og boghvedekernerne kan jo selvfølgelig skiftes ud med andet - det var blot hvad jeg havde af rester i skuffen. Jeg forestiller mig at de revne pærer/bananen er med til at gøre dejen luftig og giver dem det "tykke" udseende.


*Velbekomme*

7 kommentarer:

  1. Tusind tak! Det skal prøves - jeg gætter på, at reven squash også kan bruges (har lige en stor en) - det bruger jeg også i stedet for gulerødder i boller. Spændende! Og Diki vil meget gerne have en brødterning og diverse kiks, så jeg tror bestemt, han vil blive glad for disse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja jeg vil da bestemt tror at squash kan bruges.... :-)
      Men én ting som jeg tror hundene er særligt vilde med er persillen.... Sarpa har kastet sin kærlighed over vores højbed, og er begyndt at grave ved persillen!!!
      Men altså - så er der jo én i familien der ordner i havearbejde for tiden.
      KNUS

      Slet
    2. Sjovt nok var det én af de ting, der undrede mig ved opskriften - persillen! Jeg har netop nogle meget modne pærer, og jeg har også knækbrødsblanding - jeg har dog ikke kødbensforme, men det går jo nok endda!
      God fornøjelse med Nyima på ferie!

      Slet
  2. Åh, et skønt billede, Susan. Jeg smelter :-) Kiksene ser lækre ud, men min Bella er allergisk og kan kun tåle råt kød og rå grøntsager, så dem må vi springe over. Men nu vil jeg lige scrolle op og se det nuttede billede igen :-)
    Knus

    SvarSlet
  3. 1000 tak for opskriften. Jeg tror at Jack vil blive glad for at der blev lavet nogen her i huset. Og den bedste reklame er det billede af dine to venner specielt når den bette slikker sig om munden. Et megetgodt billed af de to herlige venner.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
  4. Hi hi, super godt fanget, den lækkersult tunge. ;0)

    SvarSlet
  5. Hej Susan, nej hvor sjovt, har aldrig hørt om hjemmelavede hundekiks men hvorfor ikke, så ved man også hvad de indeholder. De er bare så kære dine vovser. Godt at høre at du er ved at være på banen igen.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.