fredag den 5. december 2014

5. december

Jeg har været på kursus i at lave lækkert konfekt og dessertkager.... mums siger jeg bare. Min mor havde inviteret mig med - så sammen skulle vi rigtig dykke ned i chokoladegryderne og den store kunst at lave lækkerier... på den professionelle måde.


Underviseren var Danmarks absolutte nr 1 når det kommer til desserter og chokolade - nemlig Gert Sørensen. Han er uddannet som konditor på Hotel D'Angleterre i København, og har blandt meget andet også været indehaver af restaurant Konditoriet i Tivoli. Han har vundet et utal af medaljer inden for den fine kunst, og også lavet desserter til både de kendte og kongelige.


I dag bor han i Viborg. Her har han et fint lille museum - og selv om han stadig er en "verdensstjerne" så underviser også en gang imellem på aftenskole. Et passioneret menneske... meget inspirerende.


Vi lærte virkelig meget den aften. Sikke mange nye ting vi nu ved - og sikke vi skal igang i vores egne køkkener nu. Når man ved hvordan man får chokoladen blank, får kransekagedejen særlig god og ved hvad der smager specielt godt sammen..... så kan jeg slet ikke vente med at forsøge mig.


Det var en rigtig "mor og datter-aften" - og det var hyggeligt. Måske vi laver en aften hjemme i vores eget køkken også... det kan vi vist godt nå inden jul.


Da alle kursister var færdige med vores projekter, så delte vi "rovet". Alle  gik hjem med lækkerier i sine kagedåser - og både vi "ny-udlærte" og kagedåserne blev vel modtaget herhjemme. Det er god konfekt....virkelig god.


Hvis du vil se mere om Gert Sørensen så kan du besøge hans hjemmeside HER. Jeg vil gerne anbefale et besøg på det lille museum, det er også en herlig oplevelse.

*Rigtig god weekend til jer alle..... og glædelig jul*

4 kommentarer:

  1. Det var dog en dejlig dag I har haft sammen. Gert er nemlig bare rigtig god, jeg spiste på Tivoli konditoriet , da han var der. Fine lækre ting I har lavet. Imorgen skal jeg have fødselsdagskage som min ældste datters kæreste, der er konditorlærling har lavet. svigermor fyldte 90 i onsdags. Rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina. Stort tillykke med svigermor.... sådan en fest må bestemt også kræve en smuk og særlig kage. Og dejligt med en konditorlærling i familien... kan jeg forestille mig.
      Mange glade julehilsner Susan

      Slet
  2. Hej Susan.Hvilken herlig dag i har haft..............og et dejligt billede af dig og din mor.
    Har også spist på Konditoriet i sin tid.
    Dejligt med sådan en mor og datter dag.....................og mine tænder løb i vand over de lækre ting du viser,
    Kan godt forstå du blev populær da du kom hjem med alle lækkerierne
    Rigtig god weekend Knus Jette

    SvarSlet
  3. Kære Susan.
    Hvor er det et dejligt billede af dig og din mor og sikke en masse lækkerier. Det er altid dejligt at komme på kursus og få nogle fif af en dygtig mand.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.