mandag den 27. januar 2014

Blomsterflor i Lemvig


I fredags tog vi en rask tur til "Karsten Andersen - bolig og blomster" i Lemvig. Bare sådan en lille "fordi-tur"... fordi jeg havde en drøm om nogle af de smukke lerpotter fra butikken, fordi det altid er en stor oplevelse at komme dér - os så for at vi sagtens kunne nå det :-)


Og straks vi kom ind i butikken blev jeg mindet om hvorfor jeg elsker butikker som "Karsten Andersen"..... SE bare en smuk buket. Overdådig og helt igennem bjergtagende - enkel og sirligt pakket ind. Desværre var det jo ikke til mig - men jeg er sikker på at modtager må ha´ blevet utrolig glad.


Blomsterfloret som modtager én gør bare noget godt ved humøret, for duften og det smukke syn gør jo nærmest ør. Jeg er ret vild med når blomster bliver præsenteret flot, og står fremme hos kunderne. Det skal da nok for nogen butikker være praktisk, at gemme dem væk bag glasruder, men det er bare slet ikke så indbydende.


Jeg syntes også, at det er så fint at blande de friske blomster med brugskunst og gamle smukke ting. Blomsterne er jo også en stor del af hvordan man kan indrette sit hjem, så det er jo oplagt at lade de to ting flankerer hinanden hvis man kan det. Og dét kan de søde mennesker hos "Karsten Andersen" virkelig - de har stor og sikker æstetisk sans. Butikken har så meget sjæl, at den altid er et besøg værd.


Butikken var næsten på vej på ferie. Der var lidt tomt og et udsalg var lige på trapperne, inden butikken lukker for en velfortjent ferie i februar måned. Men til trods for det, var der masser af spændende ting. Særligt var jeg jo interesseret i de flotte håndlavede lerkrukker, og der var mange flere end jeg overhovedet havde mulighed for at anskaffe mig. Så jeg manglede overhovedet ingen ting :-)

De fantastiske og smukke krukker er et kapitel for sig selv - så dem fortæller jeg mere om en anden dag.


Butikkens udsalg starter i dag - mandag, og der er 50 % rabat på mange ting. Er du nærheden af Lemvig, så er du heldig - for der var mange flotte ting at blive fristet af. Jeg kunne nemt havde taget utallige stager, kurve og engle med mig hjem - men nu var det jo krukkerne jeg drømte om til forårets kommen.


Når butikken åbner igen, er det med nye varer og friske blomster - og det betyder at jeg allerede nu glæder mig til en forårstur til Lemvig.


Det var en hurtig indskydelse at tage derud - og det var et hurtigt besøg. Men det var et kærkommen vitaminindskud til én som mig, som syntes januar bliver lidt trist. Julens hygge er ovre, og der er lang tid til foråret. Men overdådighed og duften af blomster er ting, der gør noget ved et hjerte der elsker havelivet - og alle ideerne og tankerne står igen i kø for at komme ud. 



Og selv om sneen nu endelig også kommer til midtjylland, så er mine tanker allerede langt inde i foråret, sommeren og alt hvad jeg gerne vil bruge mine kræfter på de næste mange år. 


Nu må vi se hvad tiden bringer, men indtil da så vil jeg nyde at der endelig ligger lidt hvidt derude. Jeg fik jo ikke nogen hvid jul - men så kan jeg da måske få en hvid fødselsdag i stedet :-)


*God uge til jer alle*

30 kommentarer:

  1. Tak og i lige måde. Jeg er også helt vild med de fine potter, som de sælger i min nærmeste planteskole Aldershvile.
    Især københavnerpotten som man har fundet i en gammel nedlagt Københavnsk planteskole og fået genoptrykt, synes jeg er fantastisk smuk. Tænk at vi før lavede den slags på dansk jord.
    Idag bliver de alle lavet i Italien. Jeg ville sådan ønske, at de også kunne laves herhjemme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente. Hvor ER det bare godt at du sådan lige kan fortælle lidt om potterne - der ligger da en sjov og spændende historie bag. Tusind tak skal du ha :-)
      Det er netop "københavenerpotten" som er min ynglings.
      Mange hilsner og god ny uge til dig.
      Susan

      Slet
  2. Tak for en dejlig tur hos Karsten Andersen i Lemvig - hvor er det dejligt at blive introduceret til sådan en dejlig forretning, for den er da virkelig et besøg værd når vi skal på de kanter.
    Du har ret - de Italienske lerpotter er simpelthen ikke til at undvære, og jeg har virkelig også svært ved at gå forbi dem, når jeg møder nogle der er til salg. Men hvor er det sjovt at en af dem faktisk stammer fra DK som Bente skriver, hvad det mon er for en af dem ?
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Som svar til Anita: Det er den potte som står øverst tv med den dobbelte tungekant.
      Jeg har min viden fra Aldershvile Planteskole, som også har potten i en mørk grå udgave. Jeg skal se om jeg ved lejlighed kan få fat i historien igen.

      Slet
    2. Hej Anita.
      Glæd dig - for jeg er helt sikker på at du ikke bliver skuffet over besøget :-)
      Jeg har ligesom dig haft svært ved at undvære krukkerne - men da jeg ikke rigtig har set dem nogen steder så har jeg jo måtte nøjes med at drømme.
      Men NU er jeg en heldig ejer - måske af en startende lille samling.
      Mange hilser fra én der nu har fået lidt sne.
      Susan

      Slet
  3. Kæreste Susan.

    Tusind tak fordi vi måtte komme med ind og ose i den skønne Lemvig-butik. Havde jeg rent fysisk været med, havde jeg nok ikke nøjedes med at kigge, for hold nu op, hvor er der mange smukke ting og sager at lade sig friste af.

    Jeg synes også, at det er virkelig dekorativt og stemningsfyldt, at de dejlige afskårne blomster får lov, at stå og pynte som en del af deko-set-up`pet inde midt i butikken.

    Skal vi ikke bare lege, at den pragtfulde hyacintbuket er en fødselsdagsgave til dig? Og må vi så lige be´ om fruens fødselsdagsdato, så vi kan få lov at lykønske dig her på bloggen? Du skal nemlig modtage folkets hyldest, som den blogdronning, du er :o)

    Knus, kærlige tanker og mange tak for i lørdags.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tante.

      Vi siger også tak for nogle hyggelige timer i jeres selskab. Vi nød at få lov at se jeres pragteksemplar af et glashus - det er FANTASTISK.

      Og når det kommer til herligheden i Lemvig - så må I da en tur forbi en dag.

      Jow lad os bare sige at blomsterne er til mig :-) Jeg må lige smutte ud og finde en vase der passer til dem..... øjeblik...... så er jeg tilbage. Nu skal blomsterne bare i vandet - det skal nok blive fint :-)
      Og dagen er på torsdag - d. 30. - men sig det ikke til nogen :-) Nogen blogdronning er jeg nu ikke... jeg er jo bare.. mig ;-)

      KNUS

      Slet
  4. Vi har jo tilbragt flere år en den branche..:-)
    Den ene forretning på Frederiksberg og den anden i Virum hvor vi boede.
    Den i Virum var faktisk 2 butikker opdelt af en trappeopgang.
    Så i den ene del var der afskårende blomster og i den anden potteplanter.
    Og masser af brugskunst ..:-)
    Dejligt arbejde men også meget hårdt.
    Den er skøn den buket med hyacintherne den skulle du jo have med hjem..;-)
    Men krukkerne er skønne og hvis du skal bruge dem udenfor så får de en skøn patina.
    Her kan jeg ikke se en eneste krukke (udenfor) alt er dækket med højt lag af sne og is.
    Og vi er så heldige at vi igen er ramt af en ny snestorm. Kunne slet ikke sove i nat sådan larmet det.

    Sneknus fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Københavner potten:

      http://www.scheel-larsen.dk/Potter-fra-Italien/Kobenhavner-Potten-Gra/flypage.tpl.html

      Slet
    2. Hvor spændende at høre at I har haft sådan et par butikker Lisbeth. Jeg kan godt forestille mig at det er et hårdt arbejde, men ihhh hvor kunne det være spændende at prøve kræfter den den slags.
      Tak for tanken om blomsterne.... ja kunne det ikke bare ha´ været SKØNT hvis den var kommet med hjem :-)
      Og krukkerne - da de skal bestemt stå ude, så de får en masse patina. Så snart frosten er ovre kommer de ud, og så måske de allerede har lidt når der kommer gang i foråret igen.
      Hold på hat og briller i sneen - håber I kan holde varmen.
      KNUS

      Slet
    3. Iøvrigt tusind tak for linket med info om krukkerne... jeg må kigge lidt nærmere på det. Og så skal I jo se krukkerne i mit næste indlæg :-)

      Slet
  5. Sikke en fantastisk butik, skønt blomsterflor og spændende brugsgenstande. Det er rent guf for øjet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er VIRKELIG guf :-)
      Vinterhilsner fra Susan

      Slet
  6. Hold nu op - for en lækker butik - lige efter mit hoved! Og den buket er da bare smækkerlækker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Smækkerlækker :-) Godt udtryk...og det var den bestemt.... ALT for lækker :-)
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  7. Hvor ser den butik dog spændende ud! - Også spændende at høre om krukkerne. Dem kendte jeg ikke i forvejen, men de er meget smukke. Glæder mig til at se krukkerne i dit næste indlæg :-) Kh. Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.
      Jeg elsker bare de krukker..... jeg er sikker på at mange ikke helt forstår det, men jeg kan bare ikke få nok af dem :-)
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  8. Sikke et dejligt indlæg, og skønne billeder. Ja det er en butik man bliver rigtig glad af at besøge.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette.
      ja du bor jo liiiiiige i nabolaget :-)
      Knus Susan

      Slet
  9. Kære Susan.
    Tak for nogle dejlige billeder fra Lemvig. Man bliver så glad af at se alle de skønne blomster.
    Jeg er også helt vild med de smukke potter. Vi har flere Helena-krukker, da vi er så heldige at have en forhandler her i Odense.
    Man kan læse om de forskellige krukker på http://www.bergspotter.com/vores-krukker
    Vi har også en del melonpotter i forskellige størrelser.
    Åh, hvor jeg glæder mig til at se det hele igen, når det bliver forår.
    Mange hilsner fra Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane.
      Ja jeg fandt en forhandlerliste.... måske jeg skal kigge nærmere på den.
      Hvem ved hvad de ellers har af gode ting - for krukkerne er jo go´ stil :-)
      Knus Susan

      Slet
  10. Hold op nogle dejlige fotos, det er da fantastisk med de skønne butikker derude.... Ren slaraffenland... :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Legeland for have-og-bolig-folk :-)
      Sne hilsner fra Susan

      Slet
  11. Sådan nogle skønne ler krukker, forstår du kunne køre efter dem.Dem kunne jeg også have lyst til at eje. Og blomsterbutikken, kunne næsten dufte den:-) ren beruselse:-)))) og skøn indpakning. Tak for kigget.
    Ha en fantastisk fødselsdag på torsdag:-)
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
  12. Sikke en dejlig butik. Kan godt forstå at du er helt forelsket i den. Og jeg glæder mig meget til at høre mere om de flotte lerkrukker. De ser meget specielle ud.
    Vinterhilsen fra Heike

    SvarSlet
  13. Jeg bor jo tæt på lemvig, og havde også bestemt, at jeg skulle en tur derind i går,hvor jeg havde tidligt fri. Men vejret spændte ben for den plan.
    Potterne har jeg en del af, købt for mange r siden og rundt omkring i landet, så jeg synes det er SÅ dejligt, at der er kommet en forhandler så tæt på.

    SvarSlet
  14. Hej Susan,Hold da helt op en skøn blomsterbutik.............elsker dejlige blomsterbutikker og planteskoler.Og vores lokale har også de skønne krukker..........men synes at priserne er lidt pebrede.
    De små krukker med forårsblomster køber jeg mig fattig af lige for tiden..........og så kan de jo sættes ud i haven bagefter.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
  15. Tak for rundvisningen i den smukke butik.
    Hvor ser det hyggeligt ud med de mange lys på dit sidste billede.

    SvarSlet
  16. Tillykke med fødselsdagen - og tak for kigget i den hyggelige butik. jeg er også pjattet med Steffen Berg potterne, og har selv en del, men tør ikke forhandle dem pga prisen... øv øv.

    SvarSlet
  17. Det ser ud til at være en dejlig butik, og jeg håber, at der også blev en lille buket til dig, selvom det var potter du kom efter :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.