søndag den 10. november 2013

Et svært farvel.....

I torsdags drog vores dejlige gamle dreng Sherpa afsted på sin sidste rejse.


Han har været en stor og vigtig del af vores liv i næsten 13 år, og vores hjerter gør utroligt ondt ved tanken om at vores hjertebarn ikke er her mere.


Han har haft et godt og langt liv, og vi har nydt hvert et sekund vi har haft sammen. Han gav og gav hele sit lange liv, og nu var det tid for os, at give ham lov at drage videre. Der var ingen tvivl om at nu var det hans tid, og vi havde allerede fået "bonus-tid" gentagene gange.
Vores gode veninde fortalte os, at vi skulle tænke det som, at han er ikke gået bort - han er blot gået i forvejen. Og dét vil vi.... vi mødes helt bestemt igen.


Men vores liv bliver aldrig det samme igen - han var i sandhed en hund som satte store poteaftryk i vore hjerter. Til trods for at vi stadig har vores dejlige hund Lukla, så føles huset tomt. Utroligt som tårene kan blive ved med at trille, og hold da k... hvor gør det ondt.


Når man får lov at elske, så følger sorgen med
.....men hvis vi kunne, så ville vi gøre det hele om igen. 

♥♥♥
♥♥


32 kommentarer:

  1. 13 år er mange. En hund bliver jo som et familiemedlem, man kommer til at elske højt, så forstår godt i savner jeres Sherpa meget.
    Det er godt at læse, at i valgte at tænke mere på Sherpa end på jer selv, og lod jeres gode gamle hund få fred.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din hilsen Vivi. Ja - det er hårdt at være hundens ven nogen gange. Men det skylder vi dem... at være gode ved dem.... altid. Også når vi ved at det gør os ulykkelige. Men ja - vi har jo ingen børn.... vi har vores hunde. Og 13 år er jo en evighed når vi tænker på alle de gode oplevelser vi har haft sammen.
      Mange knus Susan
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  2. Forstår godt deres sorg og savn...vi måtte la vår kjære katt gå i forveien som du skriver ,( det er en fin måte å se det på)først i oktober.
    Han var et kjært familiemedlem i 12 år, og det var med tungt hjerte vi måtte la han gå.
    Han gav oss mange gode minner og opplevelser, som vi tar med oss:)
    Rørende og fint innlegg fra deg.
    Ønsker deg alt godt:)
    Trøsteklem fra meg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Også trøsteklem til dig :-(
      Vi må huske at vi stadig har minderne og alle de gode oplevelser i vores tanker..... det gør ondt at få vores hjerter ommøbleret for at lave plads til dem, men når først de er godt lageret dér - så kan vi glædes over dem alle.
      Mange tak for din hilsen.
      Susan

      Slet
  3. Hej Susan,Hvor jeg føler med jer.Har jo læst rigtig mange gange på bloggen hvor glade i har været for Sherpa
    .Men 13 år er jo en høj alder for en hund.Så nu må i tænke på at han har fået fred efter et godt liv hos jer.Dejligt at i stadig har Lukla til at trøste jer her i den første svære tid.
    Mange trøstende knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette. Tusind tak for din hilsen... og det er ganske rigtigt at Sherpa var noget helt særligt for os. Vi har jo ingen børn - vores hunde er vores børn. Og den plads som de har i vores liv og hjerter er stor. Men det var godt at sende ham godt afsted - og vi ved at det var det helt rigtige. Den sidste tid var der flere ting som indhentede ham, så vi vidste godt at vi var ved vejs ende.
      Heldigvis er Lukla også en stor personlighed - og hun vil helt sikkert være en god trøst for os.
      KNUS Susan

      Slet
  4. Nååå, det var trist at han ikke klarede den længere og jeg føler med jer. Jeg har selv en snart 12 år gammel hund og der har også været et par gange hvor jeg frygtede at det var slut for ham og hver gang har jeg åndet lettet op fordi han alligevel kunne forsætte.
    Det er hårdt at tage beslutningen, men jeg tror at du som jeg aldrig vil byde din elskede hund et liv som er i konstant smerte eller som er uværdigt og så må man desværre tage det tunge ansvar. Jeg har nydt dine billeder af hundene og senest da I plantede det nye bed hvor Sherpa var med i haven;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Ja - hundene bliver en del af vores liv, en stor del. Men de må aldrig være her for vores skyld... det skal være godt at være hund, ellers skal de ikke være her. Det har vi sagt til os selv mange gange, men alligevel tænker man om man gør det godt nok. Men jeg ved at vi sagde farvel på det rette tidspunkt.... Sherpa var klar til at sige farvel og på gensyn.
      Men han var med i haven lige til det sidste... og jeg så lige på kameraet at der ligger nye billeder... af ham. Men elskede haven - dér hyggede han sig allerbedst.
      Mange knus Susan

      Slet
  5. Mange tanker og cyperspace kram , det er hårdt, så hårdt, jeg har selv prøvet det et par gange med både hest og hund... Og man tror ikke man kommer ud på den anden side igen... Men det gør I, med de skønne minder I har om jeres enestående hund... Den rigtige beslutning I har truffet, men vi dyremennesker lærer det nok aldrig, det med at skulle lege Gud over vores kæledyr... Mange tanker herfra...

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heidi.
      Tusind tak for din hilsen. Det ER frygtelig hårdt at sige farvel - men det er jo for at vi har holdt så meget af dem... ikke? Jeg syntes egentligt ikke at beslutningen er svær - for jeg vil for alt i verden ikke have at de skal være her hvis de ikke har det godt. Men jeg føler savnet bagefter VOLDSOMT stort..... Tænk at det kan gøre så ondt. Min læge har fortalt mig, at sorgen over at miste en nært kæledyr, er lige som at miste et barn. Det fortæller mig at jeg da i det mindste ikke er ved at miste besindelsen..... men jeg er stadig lige ked af det.
      Men vi skal nok komme ud på den anden side..... Vi glemmer aldrig, og vi skal mindes alle de gode stunder.
      Mange knus Susan

      Slet
  6. Ja, jeg har jo allerede set det på Facebook, Susan. Det er og bliver hæsligt at sige farvel til sine dyr. Jeg hader at tage beslutningen. Men jeg synes også at den skal tages. Man kan ikke være andet bekendt. Så godt at I hjalp ham videre.
    Skal I nu kun have én hund? Eller overvejer I at få en hvalp?
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nana.
      Hæsligt er ordet.... for det er vildt svært at forholde sig til. Men beslutningen følger med at have dyr, man kan ikke tillade sig at stikke hovedet i jorden, når det gælder at vores dyr har det godt. Men trist og tomt - dét er det. Lukla skal nu være "alene-hund" i nogen tid... hvor lang tid... det må tiden vise. Ærligt så kribler det i mig for at få en lille ny - for jeg ved at det er god "medicin" til mig. Men vi glæder os til at kunne tage Lukla med os rundt - markeder, ferier og besøg alverdens steder... og det er nu nemmest med kun én hund.
      Mange knus Susan

      Slet
  7. Stakkels, stakkels dig - Stort kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Sussi... tusind tak.
      Knus Susan

      Slet
  8. Nu græder jeg Susan...:-(
    Smukke Sherpa som nu er gået over regnbuebroen.
    Har han fået plads i jeres smukke have?
    Ved jo alt om hvilken sorg og savn det er når vores elskede dyr må forlade os.
    3 hunde og 1 kat har vi mistet de sidste 3 år, men føler at de fremdeles er hos os da de ligger (sover) ude i vores have.

    Sov godt smukke Sherpa.

    Kæmpe trøsteknus fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Jeg ved at du selv har været dér i den seneste tid... og når jeg har læst om andre som har sagt farvel, så har det gyst i mig ved tanken om at snart skulle jeg det samme. Men selv om vi gerne vil beholde dem til evig tid, så er det ikke muligt... desværre. Nu var det Sherpa´s tur til at gå over regnbuebroen, og dér ved jeg at hans søn Isito ventede på ham. Isito sagde vi farvel til for nogle år siden.
      Sherpa er begravet i vores nye bed. Under nogle buksbom - som han æææælskede at tisse på :-). De er faste elementer i haven, så hér er der ro til ham. Utallige små glædes-depoter dækker jorden over ham...... Vibeæg og hvide perlehyacinter. Det bliver smukt til foråret.
      Tusind tak for din søde hilsen Lisbeth.....
      KNUS Susan

      Slet
  9. Åh nej, kære Susan. Det gør mig virkelig ondt,
    De poteaftryk vores dyr sætter i vores liv er dybe og fyldt med ubetinget kærlighed. Igennem savnet og tårene, må man huske på, at de har giver alt hvad de har, til os hver eneste dag. 13 år med glæde og energi er nu slut, og Sherpa har levet et fuldt og langt liv. Elsker ideen om at han blot er løbet i forvejen. Og mon ikke han en gang imellem giver lyd fra sig, når du igen graver hans gemte ting op i haven.
    Tænker på jer.
    Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMIL* Jow jeg er egentlig også ret sikker på at vi nok skal finde alverdens nedgravede tygge-ting og legesager. Dét var han nemlig god til.
      Og ja ... han fik et fuldt og langt liv, og det er godt. Vi føler os heldige at have kendt han så længe.
      Tusind tak for din hilsen.
      Knus Susan

      Slet
  10. Jeg forstår jeres savn og sorg.Det er det værste at skulle igennem når man har dyr.Men der er så utrolig mange glæder forbundet med at have dyr så jeg vil ikke være det foruden.
    I sommer blev vores 8 år gamle kat syg og i håbet om at den kunne komme sig trak vi tiden ud,men måtte dog have den aflivet.
    Indtil videre har vi ikke planer om en anden kat.Vi har 2 hunde hvoraf den ældste er 11 år,så vi ved hvad der venter.
    Hilsen
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise. Du har helt ret... og det er essensen syntes jeg. Glæderne vil vi ikke være foruden- og de er utallige. I dag er det en uge siden, og jeg kan mærke at alting er godt. Her er tomt, men vi har det godt. Vi fik mange gode år med Sherpa... og den vil vi aldrig glemme. Desværre vare ikke alting evigt.
      Knus fra Susan

      Slet
  11. Det var trist at høre. Jeg føler med jer.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din hilsen Lene..... tusind tak.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  12. Puha Susan jeg sidder med tåre i øjnene, hvor er det trist. Vi har selv Mille en sort Cockerspaniel, hun er 3 år men " gruer" for den dag hun ikke er her mere. Føler meget med jer ♥ Kh Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anja. Tusind tak for din hilsen. Ja huset er tomt nu, og det til trods for at vi jo heldigvis stadig har vores lille livsstykke Lukla hos os. Men i dag er det en uge side vi sagde farvel, og vi har det faktisk ok. Sherpa havde et langt og dejligt liv, og det var bare hans tid til at rejse i forvejen. Her er tomt... og stille.... og jeg savner ham frygteligt meget - men minderne fra næsten 13 år kan ingen tage fra os.
      Nyd din dejlige Mille... alt hvad du kan. Ingen ved hvor længe vi må beholde dem, men hvis vi suger til os af alle de gode og skønne oplevelser, så har vi ihvertfald fået det bedste ud af den tid vi har haft sammen med dem.
      Gi Mille et stort knus fra mig.
      Susan

      Slet
  13. Vores aller varmeste tanker til jer - vi ved godt der er intet der kan trøste jer lige nu så det vil vi slet ikke prøve. Men vi vil give vores varmeste medfølelse og forståelse fra nogen der har prøvet at miste en kær gammel tiber som blev 16 år - her et par år efter er vi stadig fyldt med den store taknemmelighed du også udtrykker over at have haft en så stor og kær personlighed i sin familie og du har ret; det bliver aldrig det samme igen - det er så unikt. Kærlige tanker til jer - Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh ja Charlotte - det er rigtigt. I har jo også haft glæden af den dejlig tibbe. 16 år er lang tid - dejlig lang tid. De har en stor personlighed, og gør det så dejligt som familiemedlemmer.
      Hverdagen er på vej tilbage... men den bliver aldrig den samme igen.
      tak for din søde hilsen.
      Knus Susan

      Slet
  14. Kære Susan.
    Vi føler virkelig med Jer. Det er så ufatteligt svært at skulle bestemme, hvornår det er slut.
    Vi ved Sherpa har haft et godt og langt liv hos Jer. Sorg tar tid.
    Vi forstår godt at det er nemmere at komme rundt med kun én hund, men lad hjertet råde om, hvornår det er tid at få en lille ny.
    Mange kærlige tanker til Jer begge og til Lukla, som jo også savner.
    John og Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære John og Eliane.
      Det skal vi nok... lade hjertet råde ♥ Så håber jeg bare, at min søde mands og mit hjerte er enige. Lukla tager det ret pænt som "alene-hund" og hun har klaret det så fint alene hjemme her i ugen. Men sorgen tager tid.... og når jeg har fri og er hjemme, så kan jeg godt mærke at jeg savner den gamle dreng.
      Stort tak for jeres hilsen.
      Knus Susan

      Slet
  15. Kæreste Susan og Jesper.

    Det gør mig så ondt at høre, at I har mistet jeres dejlige og smukke Sherpa. Det kræver stort mod at elske, for kærlighed er på lånt tid og evigt ejes kun det tabte. Vil man være fri for sorger og bekymringer, skal man ikke elske nogen. Men hvor ville livet være tomt og totalt meningsløst uden kærlighed, så vi er nødt til at vove og riskiere det, som gør allermest ondt - at miste.

    Sherpa havde stor personality og livsvilje og I fik, som du skriver Susan, så meget ekstra bonustid med den gamle dreng, og jeg håber at tanken om det, vil være jer til trøst og lindring i denne svære tid. Vi er aldrig klar til at sige farvel,. Men det tror jeg, at Sherpa var. Han opnåede en fantastisk høj alder og har haft det kærligste og bedste hundeliv, en hund kan ønske sig. Den sidste kærlighedserklæring I kunne give ham, var at give slip og lade ham drage videre.

    Det vil blive en stor trøst for jer, at vide at Sherpa ligger i sin elskede have, ved sine tissebuksbom under et rent skatkammer af forårsskønhed. Til foråret vil han have et blomstertæppe over sig.

    Husk at sorg er kærlighed man ikke længere kan modtage eller give. Sæt et smukt billede af ham i ramme og lad ham fortsat fylde alt det, han altid har fyldt. Han vil altid være en del af jer og det kan intet lave om på. Giv jerselv lov til at sørge og savne. Tårer er til for at rense en psyke, der føler en ulidelig smerte.

    Jeg siger som den livskloge Eliane....lad hjertet og ikke fornuften eller det praktiske råde jer, om hvornår det er tid at få en lille ny. Den bedste medicin mod mistet kærlighed, er en ny kærlighed.

    Jeg tænker meget på jer og sender et langt trøstekram og en lille engel, der kan give jer styrke og lys i sjælen.

    Et stort knus................et af de meget lange

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit lange og varme knus Jytte, og for den lille engel. Jeg kan mærke den, den er lige her.

      Ihhh hvor var det en dejlig hilsen, og vi har læst den mange gange.
      Ene klog ord, og masser af hjertevarme...... som vi kender jer.

      Og vi har bestemt være modige med ham Sherpa... vi har elsket ham så højt i så lang tid, og nu er vores tid udløbet. Men han vil altid fylde i vores liv, og et billede skal han bestemt nok få.

      Hvad fremtiden bringer må vi se... om vi trænger til medicin eller om vi kan klare os på en "overdosis af Lukla" ♥ Foreløbig har vi allerede slidt hendes små fusser... og fridagen i dag har gået med med afslapning, og kun en lille bitte gåtur.

      Knus fra Susan

      Slet
  16. Uha, hvor jeg føler med jer. Det er utroligt hvormeget glæde en hund kan give og hvormeget den kan fylde i ens liv og i ens hjerte. Vi mistede selv vores første hund meget pludseligt for 1½ år siden og hold nu op hvor tårerne trillede. Det er jo et kært medlem af familien, man skal tage afsked med.
    Jeg vil ønske jer alt det bedste og jeg ved af erfaring at sorgen aftager med tiden, selvom det synes uoverskueligt lige nu.
    Vi var selv lang tid om at tage beslutningen om, at få en ny hund. Men heldigvis har vi idag Molly, som er en super erstatning, for den hund vi mistede.
    Knus til jer i denne svære tid. Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Dorthe. Hvor er jeg ked af at høre om jeres hund.... pludseligt at skulle sige farvel, eller måske slet ikke at nå at sige farvel må være frygteligt. Vi havde heldigvis tid til at sige farvel på den allerbedste måde... og det er jeg lykkelig for. Sherpa havde haft en langt og godt liv. Det var ikke noget uretfærdigt i at han skulle herfra.... Men følelsen af ham, den har jeg stadig på mine fingre. Jeg ved præcist hvor store hans poter var, og kendte hvert et hårstrå, kunne sige om han havde taget på eller tabt sig, bare ved at løfte ham... og ja... jeg kan mærke det hele endnu.
      Vi er heldige at have vores dejlige Lukla endnu..... og hun er god medicin for os. Måske hun skal have en lillesøster en dag - hvis min søde mand og jeg kan blive enige :-)
      Mange hilsner og tusind tak
      Susan

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.