søndag den 10. februar 2013

Italienske frø

Min bror havde denne fine kogle med til mig, da han og familien kom til fødselsdag.


Koglen er fra Italien - og havde masser af frø. Han tænkte at det måske det var noget for mig, at prøve at få dem til at spire? Og dét har han helt ret i...  Det kunne da være ret sjovt at prøve.


Nu har den lagt inde i varmen nogle dage, og frøene er nu faldet ud.
Spørgsmålet er bare ... hvad gør jeg nu? Skal jeg bare forsøge mig med at putte dem i noget jord? Eller skal de mon ligge lidt i vand inden? Og skal jeg beholde de såede før inde i varmen, eller er det det uopvarmede drivhus eller haven som ville være det bedste for dem?

*Er der mon nogen der kan gi´ mig lidt gode råd?*

14 kommentarer:

  1. Din bror har haft en pinjekogle med til dig, og det er nu pinjekerne som falder ud af koglen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nolle.
      Tak for svaret... jeg havde nu nok luret det var sådan nogen.
      Koglen lignede til forveksling nogle vi havde med hjem fra NZ for år tilbage... og dét var pinjekogler.
      Mange hilsner og go dag.
      Susan

      Slet
  2. Du kan så dem inde nu i en potte med såjord iblandet sand.
    Planterne tåler ikke frost, så de skal tages ind hver vinter.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anne Marie, for svaret.
      Det skal jeg prøve... Ja - kan nærmest ikke vente.
      De kan få en plads i køkkenvinduet - ikke for varmt, og bestemt ikke koldt.
      Rigtig god søndag.
      Hilsen fra Susan

      Slet
  3. Det er jo pinjekerner. De er også gode i salatskålen! Da vi var i Toscana boede vi i en pinjeskov, og samlede hver dag kogler. De dufter helt vidunderligt pinjetræerne. Men frost tåler de jo ikke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.
      Hvor lyder det bare fantastisk. En pinjeskov hvor man kan samle til sin salat - lovely luksus :-)
      Jeg har aldrig oplevet duften af træerne - men jeg kan forestille mig at det kun fik salaten til at smage endnu bedre.
      De kogler vi fandt i NZ lå på stranden og der var ingen træer i nærheden. Ja - der var mange og jeg efterlod flere ting dernede for at få koglerne med hjem... Nogen gange må man vælge :-)
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  4. Spændende eksperiment du skal i gang med, håber det lykkedes for dig. Go søndag herfra. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi..
      Ja jeg er ikke nogen ørn ud i alt det dér med at så... overhovedet... men jeg gør nu forsøget.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  5. Hej Susan - jeg skal da lige have tjekket min gamle pinjekogler for frø. Det kunne da være morsomt at se om de stadig har spireevnen. Tak for tip!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Marianne.
      Ja - det kunne da være sjovt om der kunne komme lidt gang i lidt pixi pinjetræer..... :-)
      Fortsat god søndag.
      Knus Susan

      Slet
  6. Ps. Ved ikke, hvorfor jeg ikke har til ledt mig din blog tidligere, for jeg læser den da. Nu er der rådet bod på det! :)

    SvarSlet
  7. Vi fik en Pinje-kogle som en sjov julegave sidste år - den har ligget i en papirspose på radiatoren og nu er alle kernerne efterhånden faldet ud...... men da vi skulle smovs, så var der ialt kun 4 kerner der duede... jeg håber, at du har bedre held med in kogle :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så vil jeg håber I ikke var flere end 4 der skulle smovse :-)
      Ja - det er jo et sats. De kan jo være dårlige alle sammen og ingen vil spirer. Men bare én... det ku være sjovt.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.